Pas op! Zachte berm!

Ik heb nog wel eens de, soms vervelende, neiging om vragen te stellen bij vanalles en nog wat. Dat kan handig zijn, want het levert je soms kennis op, maar soms is het ook wat minder praktisch. Als je je bijvoorbeeld bezighoudt met iets wat er eigenlijk niet echt toe doet. Of wanneer je mensen op de kast jaagt door door te vragen over onderwerpen waar ze het eigenlijk liever niet over hebben. De vraag van vandaag valt in de eerste categorie; eigenlijk doet het er niet zo toe. Perfect voor een langzaam op gang komende 2e paasdag 🙂

Ik rijd nog wel eens ‘binnendoor’, vooral ‘s nachts is dat heerlijk; beetje gas geven en door de polder scheuren. Overdag zie je meer van ‘t prachtige Hollandse landschap, maar is de kans ook wel erg groot dat je achter een traktor moet blijven steken. Hoe dan ook, soms zie je tijdens die ritjes wel eens van die borden staan: “Pas op: zachte berm!”. Normaal gesproken kijk je daar niet naar om, maar om een of andere reden werd ik afgelopen weer getriggerd om hier even bij stil te staan.

De boodschap is op zich heel duidelijk: de berm is op dat punt blijkbaar zachter dan normaal. Nu was ik er persoonlijk al niet van op de hoogte dat er blijkbaar harde en zachte bermen bestaan, maar vooruit; dat nemen we dan voor waarheid aan. Ik verwonderde me over het doel van het bord. Waarom wordt ik er als automobilist op gewezen dat op dat punt de berm zacht is? Wat schiet ik daar precies mee op? Normaal gesproken rijd ik niet in de berm namelijk, misschien dat ik daarin afwijk van anderen. Dus ging ik me voorstellen in wat voor soort situaties je in de berm terecht zou komen. Bijvoorbeeld met een lekke band? Je kunt in dat geval je auto dus niet in de berm zetten, want daar krijg je je krik niet omhoog gedraaid, omdat die berm zo zacht is. Lekker is dat, moet je je auto dan maar op de weg laten staan? Nog een mogelijkheid is dat je moet uitwijken voor zo’n enorm landbouw voertuig. Je rijd met je twee rechter wielen even in de berm, zakt pardoes weg en kunt geen kant meer op. Nee, lekker is dat.

Het lijkt me allemaal nogal onwaarschijnlijk eerlijk gezegd. Het enige wat ik me kon voorstellen is dat je op hogere snelheid per ongeluk van de weg raakt, de berm toucheert en doordat deze zo zacht is in de problemen komt. Corrigeren, de weg weer terug op schieten, richting de andere rijbaan gelanceerd worden en vervolgens dwars tegen een boom aan vliegen. Lijkt me niks. Daarom rijd ik, zeker op hoge snelheid, dus ook niet in de berm. En dan maakt het me eigenlijk niet zoveel uit of daar nou een bordje in staat of niet, de berm lijkt me sowieso een plek om te mijden?

Als het over het algemeen sowieso een goed idee is om niet in de berm te rijden, hard of zacht, waarom zouden ze dan alsnog die bordjes daar neerzetten? En daarbij: wat zijn eigenlijk de criteria voor het predikaat ‘zachte berm’. Staat dat ergens vast? Zijn er in de Europese richtlijnen regels opgenomen voor ‘t vaststellen en de markering van zachte bermen? Is een zachte berm in Nederland gelijk aan een zachte berm in Spanje, of is die altijd harder vanwege de droogte die daar heerst? En wordt een zachte berm eigenlijk wel regelmatig gecontroleerd? Misschien is die berm inmiddels wel helemaal niet zacht meer en maken wij automobilisten ons voor niks ongerust.

De zachte berm, ik vind het een raar fenomeen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *