WP_20140815_004

Waarom ik niet op Lowlands was dit jaar

“Hey, moet jij niet naar Lowlands?”. Afgelopen week weekend was het weer aan in Biddinghuizen. Had ik de afgelopen jaren steevast een kaartje, sloeg ik dit jaar een keertje over. Ben naar Pinkpop geweest, Foo Fighters zouden daar spelen, dan heb je mij al snel om. Goed, geen Foo Fighters gezien omdat Dave Grohl z’n been brak, maar dat mocht de pret niet drukken. Dit keer heb ik van Lowlands alleen wat 3 voor 12 opnames gezien op TV. Heb ik ‘t gemist? Zeker. Ga ik volgend jaar wel weer? Misschien. 

Ik ben geen “echte” Lowlands ganger denk ik. Heb het relatief laat ontdekt en hoor daarom wel een beetje bij de mensen die pas aansloten toen de hype er al was. Soms lees je dat de originele Lowlandia’s klagen over de drukte en het feit dat het festival toch niet meer is wat het ooit was. Whatever, dat  is dan maar zo. Die hebben dan dit jaar een extra mooie Lowlands gehad aangezien het festival in 2015 niet uitverkocht. Toch val ik volgens mij wel binnen de doelgroep van de organisatie. En zo heb inmiddels 6 edities meegemaakt en hell, heb er zelfs mijn vriendin leren kennen.

Enigszins verbaasd kreeg ik gisteren een mailtje in mijn box van Lowlands. Of ik een vragenlijst wilde invullen over wat ik vond van het festival en concurrerende festivals. Ik kan me niet herinneren dat ik wel eens eerder zo’n mailtje heb gehad, dus dat komt op me over alsof de organisatie zoekende is naar een manier om volgend jaar wel weer een spreekwoordelijk volle tent te hebben. Niks mis mee natuurlijk, sterker nog: luisteren naar de bezoekers is één van de redenen waarom ik dit jaar niet op Lowlands was. Dus laat me bij deze even uitleggen wat er volgens mij moet gebeuren.

WP_20140815_002

Als je jarenlang uitverkoopt en mensen op een gegeven moment kaarten kopen zonder ook maar een idee te hebben wat er eigenlijk komt, dan ben je lekker bezig. Het herinnerde me aan Sensation een goed aantal jaren terug. Geen line-up, wel een uitverkochte ArenA. Ik kan me dan ook voorstellen dat je als organisatie dan vanzelf wat minder scherp gaat worden, het komt toch wel goed. Dus verhoog je de ticketprijzen eens wat, maak je de muntjes wat duurder en misschien is het wel eens aardig om wat euro’s voor het parkeren te gaan vragen, dat doen andere festivals immers ook. De weekendjes begonnen steeds duurder te worden, maar wat kreeg de bezoeker daar eigenlijk voor terug?

Niet zoveel wat mij betreft. De rijen voor de camping, toiletgebouwen, bars of het festival terrein werden er niet korter op. Op geen enkel ander festival bracht ik zoveel tijd door in de rij voor “dingen”, maar meestal boeide het me niks. Misschien was wat meer diversiteit qua eten, maar alles wat tegenwoordig biologisch verantwoord en authentiek is lijkt ook als vanzelf 2x zoveel te moeten kosten. Daarbij heeft ieder festival tegenwoordig verantwoorde toestanden. Oh ja, er ligt nu asfalt richting de parkeerplaatsen. Hoezee, die rijplaten waren inderdaad niet te doen… Lowlands bleef gewoon Lowlands en de muzikale line-up, voor mij toch de belangrijkste factor, beleefde zeker geen hoogtepunt de afgelopen jaren.

Maar waar ik me nog harder aan stoorde waren de slappe excuses van de organisatie, meestal vertegenwoordigd door festival directeur Eric van Eerdenburg. Vergelijk alleen al de koppen van de volgende twee 3 voor 12 artikelen: “Eric van Eerdenburg: “De Lowlands formule is niet sleets geraakt”” (2014), “Eric van Eerdenburg: “Lowlands is toe aan een herdefinitie”” (2015). Dus het ene jaar is er niks aan de hand met de formule, het volgende jaar (waarin we niet uitverkopen) is het festival toe aan een herdefinitie. Kan aan mij liggen, maar dat vind ik een aardige ommezwaai. Eric heeft er vast een perfecte verklaring voor.

Bekijk voor de grap ook eens dit filmpje van Lowlands fansite Lowlove.nl: “Eric geeft antwoord #2: waarom Heineken-bier?“. De samenvatting: Heineken is bij blinde proeven het beste. Heineken brengt voldoende faciliteiten met zich mee. Heineken kan koud bier schenken. Ohja, ook het sponsorbedrag weegt ook mee. Dank je de koekoek, Eric. Ik heb natuurlijk geen inside informatie, maar ik durf er wel een kratje Grolsch (beugels natuurlijk) op te verwedden dat Heineken onder aan de streep gewoon goedkoper was dan de brouwer uit het Oosten. Zoals ze ook een hoop andere (mojo?) festivals hebben weten te overtuigen. Zeg dat dan gewoon, snappen wij wel hoor.

Zo gaat het door. Cashless betalen. Willen we wel, maar vraagt enorme investering om bij iedere bar snel en betrouwbaar internet te krijgen. Maar laten we dan vervolgens wel talloze WiFi toegangspunten maken zodat de bezoekers lekker kunnen Facebooken. Ik snap wel dat betrouwbaarheid in zo’n geval iets minder belangrijk is maar toch; heb je dan niet al een groot deel van je infrastructuur? En waarom kan het op talloze andere festivals (voornamelijk in het buitenland) wel? Verwarrende signalen die doen vermoeden dat het gewoon te duur was.

WP_20150829_003

En dan is er natuurlijk nog de eeuwige discussie over dance muziek. Lowlands is geen dance festival en wil dat ook niet worden, horen we dan altijd. EDM (Martin Garrix, Armin van Buuren, dat soort acts) als genre is niet aan Lowlands besteedt en hoort er niet thuis. Dat is natuurlijk een afweging en keuze die je als organisatie mag maken. Toch zou ik wel eens willen weten hoeveel procent van de Lowlanders toch even gaat kijken in de Alpha als Armin daar een setje wegdraait. Een ramvolle tent zou mijn voorspelling zijn. En betekent dat dan niet gewoon dat de bezoeker dat leuk vindt? Is het niet zo simpel? Voor mij is Lowlands juist die mix van allerlei stijlen die je op weinig andere festival vindt. Overdag lekker chillen bij singer songwriters en fijne Indie bandjes. ‘s avonds het wat hardere gitaarwerk en je verheugen op wat semi-headliners. ‘S nachts lekker knallen in Bravo en X-ray op lekkere beats. After bij de Hema. Waarom niet eens een EDM achtig setje in de Alpha van 00:00 tot 02:00? Er zijn ook best DJ’s of acts te vinden die niet alleen het standaard spul wegdraaien. En oh ja, als je geen EDM wilt boeken is het misschien ook wat raar om in 2012, 2014 én 2015 wél Skrillex te programmeren, die wat mij betreft alweer lang en breed op z’n retour is. Of Major Lazer, in welk hokje wil je die plaatsen? Het uitsluiten van zo’n breed en populair genre valt wat mij betreft niet onder de vrije en experimentele sfeer die Lowlands wil uitdragen. Terwijl in 2002 Tiësto nog op het Lowlands affiche stond. Maar goed, die draaide toen nog “Trance”.

Ik denk dat Eric er niet zover vandaan zit met z’n herdefinitie. Alleen zou de organisatie zichzelf moeten herdefiniëren, niet het festival. Het festival is eigenlijk prima zoals het is, maar ga weer eens aan je bezoekers denken, Lowlands. Wat dat betreft is zo’n enquête een prima start, alleen jammer dat er weinig vragen in te vinden waren over muzieksmaak, biersmaak, rijen en andere dingen waar het de gemiddelde bezoeker echt om gaat. Want laten we eerlijk zijn, we kochten de afgelopen jaren allemaal een kaartje in de wetenschap dat het toch wel goed zou komen. Lowlands is en blijft het eigendom van de Homo Lowlandia. Op het moment dat Eric zijn clubje dat weer door krijgt, ben ik de eerste die een kaartje koopt zonder te weten wat hij krijgt.

One thought to “Waarom ik niet op Lowlands was dit jaar”

  1. Lowlands moet gewoon weer terug naar de alternatieve hardere muziek. Niet die halfslappe indie-meuk, tig duuzend singer-song writers, hip-hop mainstream meuk of slappe dance, maar rock (punk / hard / …), metal, hardcore, drum & bass, triphop, etc. Her en der een vleugje ska (zondagochtend bij voorkeur), reggae, hiphop, latin, pop, of een ander rustig momentje kan natuurlijk zeker wel tussendoor, maar laat het niet de hoofdmoot zijn. Het eerste jaar dat ik naar Lowlands ging (2001) had je o.a. Dropkick Murphy’s, System of a Down, Fear Factory, The Prodigy (toen nog niet eens in de Alpha, maar in een halfvolle Charlie), Spineshank, The Undeclinables, Heideroosjes, Zebrahead, Muse en The Hives. Dat is meer rock / punk dan er de afgelopen drie jaar op Lowlands gestaan heeft bij elkaar. Minstens. Daar tussendoor had je Reel Big Fish, Beef en Less Than Jake voor een mopje ska/reggae, Relax en Brainpower verzorgden de hip-hop sectie en Manu Chao (mét Radio Bemba Soundsystem, dus inclusief alle toeters en blazers) sloot af in de Alpha. Het jaar erop o.a. Korn, Flogging Molly, Incubus, Jimmy Eat World, etc. opnieuw een aardige “rock core”, maar vanaf 2009 lijkt de klad er een beetje in te komen. Dat jaar ben ik dan ook voor het eerst niet gegaan. Mainstream poprock voert de boventoon en dat is jammer. Er moet meer pit in het programma komen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *