Vodafone en de halve waarheid

Eens in de twee jaar sta ik weer voor een enorme opgave: het kiezen van een nieuwe telefoon. Wellicht denk je “ach, als dat je grootste probleem is…”, gelijk heb je. Maar toch, als gadgetnerd is het gewoon moeilijk om uit al het moois de juiste keuze te maken. Gelukkig zijn er de vrienden van Vodafone die mij graag vertellen wat de beste optie voor mij is. Helaas voor de vrienden van Vodafone ben ik net ietsjes slimmer dan dat ze me blijkbaar inschatten.

Vorige week werd ik dus gebeld door een alleraardigste Vodafone medewerker die mij erop attendeerde dat mijn abonnement binnenkort gaat verlopen. Op zich is dat in mijn geval al een redelijk nutteloos iets, ik houd inmiddels al een paar maanden de nieuwtjes op telefoongebied nauwlettend in de de gaten natuurlijk. Of ik even 5 minuutjes de tijd had zodat hij me een mooie aanbieding kon doen. Maar natuurlijk jongeman, wat heb je voor me in petto?

Ik stel me zo voor dat hij achter een computerscherm zit met zijn headset op. Op het scherm prijkt mijn klantenkaart waarop hij precies kan zien wat ik verbruik aan belminuten, smsjes en MB’s. Het systeem berekend waarschijnlijk precies wat voor mij de abonnementsvorm is die het beste past en feitelijk hoeft hij dus alleen maar op te lezen. Maar deze jongeman heeft er zin in vandaag en brengt het verhaal met een joie de vivre van heb-ik-me-jou-daar, die premie heeft hij zo goed als binnen.

Hij begint met het opsommen van wat ik zelf ook al weet. Ik verbruik ongeveer 75 minuten per maand, stuk of 20 SMS-jes (leve WhatsApp) en zit met 750MB dataverkeer aan de hoge kant. Daarvoor betaal ik op het moment gemiddeld 35 euro. So far, so good. Of ik al weet welke telefoon ik wil? Hoewel ik op de hoogte ben had ik die keuze nog niet gemaakt, dus ik antwoord met een leugentje om eigen bestwil: ik heb werkelijk geen idee.

In dat geval moet u zeker de HTC One X hebben meneer, het vlaggeschip. Top of the line, ideaal voor de gadgetnerd. Dat zij hij niet, maar ik hoorde het hem denken. Vooruit dan maar, kost me dat? En daar kwam het. Ik zou dan genoeg hebben aan 90 belminuten. De rakkers van Vodafone weten dat SMS niet zo boeiend meer is, dus die krijg je gratis. En voor het internet: 1GB per maand. Komt u uit op een maandbedrag van €42,50. M’n hart sloeg even over, ik wilde even slikken, maar razendsnel pareerde mijn telefoonvriend de stilte met: “Maar!! Het eerste jaar, krijgt u 50% korting!”.

Pfoe. Bijna het loodje gelegd. 50% korting, dat klinkt niet verkeerd. Dan zou mijn abonnement me gemiddeld zo’n 32 euro per maand kosten, dus zelfs minder dan wat ik nu betaalde! De telefoon moest dan ook nog eens €69.99 kosten. Vlaggeschip hè, meneer. Maar ook daar haaste hij zich met de opmerking dat ze misschien wel toestelkorting zouden kunnen toepassen, dan moest hij eerst even een hartig woordje met zijn manager gaan spreken. Zou ‘ie wel doen voor me. Wat een held, nu al.

 

Gekwiekst als ik ben heb ik natuurlijk niks afgesloten, zodat ik het aanbod eerst eens verder kon uitpluizen. En da’s maar goed ook. Even de feiten op een rijtje.

Mijn huidige abonnement kost bijvoorbeeld geen 35 euro per maand, maar €28.50. Die 35 euro klopt wel, maar dat komt door de extra kosten die ik maak in het buitenland. Kosten die buiten de bundel vallen. Ook in de nieuwe situatie natuurlijk.

Die 35 euro gemiddeld, dat geldt alleen over afgelopen jaar. Want het jaar daarvoor, kreeg ik ook korting op mijn huidige abo. Dus over die 2 jaar genomen was het veel goedkoper.

Ik heb misschien gemiddeld genomen genoeg aan 90 minuten, maar mocht je eens een keer wat langer bellen, dan gaat dat natuurlijk ook allemaal meteen buiten de bundel. Cashen voor de mannen en vrouwen van Vodafone.

En als laatste: het nieuwe abo zou ingaan wanneer ik mijn nieuwe telefoon zou ontvangen, dat kon al binnen 2 weken zijn! Heel leuk, maar daarmee gooi ik dus ook 2 maanden van mijn relatief “goedkope” huidige abo weg, aangezien dat pas eind september afloopt.

Kortom… een abonnement wat me de helft van de minuten biedt en dezelfde hoeveelheid data, kost me onder aan de streep minstens 14 euro per maand meer. Maar ik wordt als vaste klant in ieder geval gewaardeerd met 50% korting, nietwaar? NEE! Niet waar! Want deze actie geldt voor iedereen, ze adverteren er volop mee. Het complete abonnement wat me wordt aangeboden is gewoon hetzelfde als wat iedereen op de site krijgt aangeboden. Hooguit de toestelkorting dan, maar die krijg je ook alleen wanneer je telefonisch afsluit, want da’s zo lekker goedkoop he.

 

Ik wacht geduldig en in spanning af totdat mijn vrienden me weer gaan bellen. Nu ben ik voorbereid, eens kijken wat we eruit kunnen slepen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *