Vodafone en de halve waarheid, het slot.

En jawel. Vandaag was het dan weer zover. Dit keer had ik een dame aan de telefoon die mij nogmaals probeerde te overtuigen van het prachtige aanbod wat ik heb gekregen van Vodafone.

Ze wilde het graag nog een keer op een rijtje zetten voor me. 1GB data, 90 belminuten. Gratis bellen naar Vodafone klanten en gratis SMS-en. En dat alles voor slechts €42.50 per maand, waarbij ik het eerste jaar 50% korting kreeg. Dat was dan gemiddeld goedkoper dan mijn huidige abonnement. Bla bla. Ik meldde haar dat ik het aanbod niet interessant genoeg vond. Ze wees me nog een keer op de HTC One X, een toestel wat toch wel wat beter was dan de One S die ik had uitgezocht. De One S heeft een dual core processor, dus die is 2x zo snel als mijn huidige Desire (juist ja). De One X heeft zelfs een quad-core processor dus die is 2x zo snel als de One S en zelfs 4x zo snel als de One X. Zucht. Ik kon de moed niet opbrengen om daar nog over te beginnen.

Ik vroeg ook nog even naar de toestelkorting. De One S krijg ik gratis met het 1GB abonnement. Voor de One X moet ik €69.90 betalen, maar daar kan ik dan wel toestelkorting op krijgen, zodat het toestel me nog maar een tientje kost. Diezelfde toestelkorting krijg ik niet op de One S, omdat die immers al gratis is. Maar! Die centen blijven blijkbaar wel op de klantkaart staan, zodat ik daar over 2 jaar nog eens naar kan vragen. Yeah right, dan krijg ik tegen die tijd dus €100 euro toestelkorting op een gratis toestel, waar je dus ook geen fuck mee opschiet.

Wat me het meest irriteert in het hele verhaal is dat een vaste klant dus niet gewaardeerd wordt. De 50% korting geldt op het moment voor iedereen en het feit dat ik op een nieuw toestel een beetje toestelkorting krijg komt alleen vanwege de goedkope telefonische verkoop. Een callcenter met wat studenten (die klaarblijkelijk geen enkel verstand hebben van telefoons) is nu eenmaal efficiënter en goedkoper dan een winkel in de binnenstad met een aantal vaste medewerkers.

Wat voor energiemaatschappijen geldt lijkt dus ook op te gaan in telecomland: overstappen loont. Ze willen je allemaal graag verwelkomen als nieuwe klant met een goed aanbod en soms nog een leuk cadeautje daarbij. Abonnementen afsluiten via vergelijkingssites levert sowieso al aardige kortingen op. En als je eenmaal klant bent, dan moet je het maar doen met het standaard aanbod. Accepteren de meeste klanten toch wel blijkbaar.

2 Jaar geleden zwaaide ik T-Mobile uit, nu is Vodafone aan de beurt. En onder aan de streep schiet ik er natuurlijk niks mee op, maar zo heb je in ieder geval nog een beetje het idee de controle te hebben.

Update: de “transparante” CEO van Vodafone had een mooie blogpost over transparantie. Kon het niet laten om daar ook nog even een reactie onder te zetten: http://blog.vodafone.nl/blog/doen-wat-je-belooft#comment-402.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *