Vodafone en de halve waarheid, deel 2

Eerder deze week schreef ik over hoe Vodafone mij een nieuw abonnement probeerde aan te smeren. Na wat dingen op een rijtje te hebben gezet zouden ze later deze week terugbellen. Vandaag was het zo ver.

De jongeman aan de andere kant van de lijn herhaalde het verhaal wat zijn collega opstak. Goed afgestemde bundel, nette prijs, het paste helemaal bij mij. Vond ik niet. Ik legde hem uit dat ik niet van plan was om 50% extra te gaan betalen voor 50% minder belminuten. Daarbij betaalde ik nu geen 35 euro maar €28,50. Dan had ik blijkbaar nog wat extra korting gekregen die hij in zijn systeem niet terug kon vinden. Natuurlijk, want ik heb me de vorige keer ook niet laten naaien vrind. En hoezo kun je dat niet zien in je systeem? Raar.

Ik deelde mijn zorgen dat 90 minuten misschien wat strak zou zijn en dat ik wilde voorkomen dat ik dan buiten mijn bundel weer allerlei extra euro’s zou moeten afrekenen. Dat moest ik niet zo zien; ik moest dat vergelijken met de aankoop van een nieuwe broek. Je koopt geen maat 40 wanneer je zelf maat 33 hebt, dan koop je hooguit een 34 als je verwacht nog wat te groeien. Eeehhh… ja. Tuurlijk.

Na mijn zorgen over het toestel geuit te hebben (lees de Engadget review van de HTC One X hier) kreeg ik een nieuw aanbod, nu gebaseerd op de One S. Ik zou dan toe kunnen met 500MB (ik gaf zelf aan dat ik nu zelden wifi gebruik uit luiheid, maar dat ik die 750MB per maand echt niet per se nodig heb). Verder bleef het abonnement 90 minuten, gratis bellen naar Vodafone klanten en gratis SMS-en. De kosten: €37,50 per maand, met 50% korting in het eerste jaar. Dat leek er al meer op.

Voordeel van het 1000MB abonnement was wel dat het maar liefst 4 keer zo snel is als mijn huidige abonnement. 4 keer zo snel! Wauw! Ik reageerde dat ik het op dit moment eigenlijk wel snel zat vond en dat ze beter wat aan de dekking konden doen dan aan de snelheid. Dat zag ik natuurlijk ook verkeerd. Dit keer moest ik het niet vergelijken met een broek, maar met een auto. Een VW Golf met een 1.6je was misschien wel vlot, maar diezelfde motor in een Ferrari zou natuurlijk maar een flater zijn. Mijn nieuwe HTC toestel was een heuse Ferrari, dus daar moest dan ook wel een beetje snel Internet bij. Ik had inmiddels de indruk in een aflevering van knoop in je zakdoek te zijn beland.

Toestelkosten van die HTC One S? 60 euro. Hey da’s raar! Die One X kostte me €69.99, da’s maarliefst een heel tientje verschil. Terwijl de retail prijs van een One X 481 euro is, tegenover 426 euro voor de One S. Dat scheelt meer dan 50 eurootjes Vodafone, waar zijn die gebleven? En natuurlijk; ook nu werd de supervisor er even bijgeroepen en kreeg ik zomaar even 50 euro korting (exact hetzelfde bedrag als in het vorige voorstel).

Kortom: ik had nu een voorstel wat me beter lag, toegegeven. Maar dit voorstel is gewoon een lager abonnement tegen exact dezelfde voorwaarden als het vorig abonnement. Vodafone verdient wat minder aan me, omdat ik per maand minder MB’s afneem. Scheelt 5 euro per maand, met korting gerekend totaal €90 euro minder inkomsten, waarvan er al €50 per direct goedgemaakt worden door de oneerlijke toestelprijs. Ik kon, mocht ik misschien toch meer internet nodig hebben, altijd extra internet Blox nemen om de limiet wat op te krikken. Jaaaa precies, zodat die andere €40 euro in 2 jaar ook nog even goedgemaakt worden.

Een net even wat scherper aanbod omdat ik een gewaardeerde vaste klant ben? Ben je gek. U betaalt maar gewoon wat wij alle andere idioten ook afrekenen. En nu afsluiten alstublieft, want dit aanbod geldt maar 2 minuten, daarna bent u waarschijnlijk duurder uit! Maandag bellen ze weer terug. Hopelijk kon hij me dan nog korting geven, wat de supervisor ging de komende 3 weken even op een welverdiende vakantie. Groot gelijk heeft ‘ie, blijft vast niet in eigen land gok ik zo. Tegen die tijd heb ik waarschijnlijk al bepaald naar welke concurrent ik na september overstap. Daaaag Vodafone.

,

Related posts

[Column] Laat je niet verleiden!

Eerder deze week schreef ik over hoe Vodafone mij een nieuw abonnement probeerde aan te smeren. Na wat dingen op een rijtje te hebben gezet zouden ze later deze week terugbellen. Vandaag was het zo ver.

Latest posts

Long Term Support… or not?

Eerder deze week schreef ik over hoe Vodafone mij een nieuw abonnement probeerde aan te smeren. Na wat dingen op een rijtje te hebben gezet zouden ze later deze week terugbellen. Vandaag was het zo ver.

Leave a Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *