Column: God of the road

Voor mijn baan zat ik het afgelopen jaar vrij veel in de auto. Op zich heb ik daar, op de vervelende files na dan, helemaal geen probleem mee. Sterker nog, zo’n ritje is soms wel fijn om je gedachten weer even op nul te zetten. Radio of Spotify aan, lekker meeblèren, heerlijk!

Toch kan autorijden ook een frustrerende bezigheid zijn, alleen ligt dat natuurlijk zelden aan mijzelf. Laat me toch eerst de hand in eigen boezem steken. Ik doe ook wel eens dingen waarvan ik achteraf denk: “dat had ook anders gekund”. Soms steek ik dan nog een verontschuldigende hand op, soms niet. Hey, niemand is perfect, nietwaar? Ik compenseer dat ruimschoots door mensen er netjes tussen te laten, niet rechts in te halen en vrachtwagens een seintje te geven dat ze er wel even tussen mogen.

En over die laatste categorie, daar wil ik het nu juist even over hebben. Vrachtwagens. Bij mijn huidige werkgever zie ik er honderden per dag. Ze worden gereden door mensen als jij en ik. Nou ja, dat dacht ik althans. Vrachtwagenchauffeurs zijn namelijk meer dan dat. Ze zijn betere weggebruikers dan wij gepeupel in onze “luxe wagens”, zoals mijn autootje heet in truckersjargon. Iedereen die wel eens van Breda naar Etten-Leur heeft gereden kent “de bocht”. Je neemt de uitvoegstrook op de A16 richting Rotterdam, draait in de bocht naar links om vervolgens op de A58 richting Roosendaal uit te komen. Het is in de bocht dat truckers massaal vinden dat wij automobilisten ons niet gedragen. Misschien zit het in de lucht, zijn het aardstralen, ik weet het niet. Maar vrachtwagenchauffeurs zijn in de bocht de baas. Vinden ze zelf.

De bocht bestaat uit twee rijstroken. Dat lijkt onzinnig; zowel de afrit, als de verbinding met de A58 zijn namelijk maar 1 rijstrook breed. Waarom dan toch twee stroken? Volgens mij om 2 redenen. 1: Je kunt daar nog even een vrachtwagen inhalen. 2: In geval van drukte kan de bocht volgezet worden met auto’s, zodat ze niet op de afrit hoeven te staan. Dat helpt met de doorstroming en zo. Meer redenen kan ik niet bedenken, maar deze twee lijken me redelijk zinnig.

Toch vinden de heren truckers dat tijdens de spits de tweede baan maar beter niet gebruikt kan worden. Dat werkt als volgt: je rijd niets vermoedend in je “luxe wagen” op de 2e baan. Even verderop staat een vrachtwagen op de rechter rijstrook. De trucker (ook wel: God) ziet je aankomen in zijn (of haar, die zijn net zo vals) spiegel. Pas wanneer je er bijna naast zit, gaat het stuur om en manoeuvreert het vrachtschip zich over 2 rijbanen, zodat niemand er meer langs kan. Want zij niet doorrijden: jij niet doorrijden. Simpel.

Vervolgens komt de halve A16 vast te staan omdat de afrit vol loopt. Mensen moeten vanuit de volle 130 km/u (want dat mag je daar) vol op de rem om zichzelf nog even op de afrit te proppen. Auto’s botsen massaal op elkaar. Achterlichten sneuvelen en bumpers kussen innig met de trekhaak die ze voor ging. Airbags klappen in gezichten en er zijn inmiddels vast ook baby’s en puppy’s omgekomen. En waarvoor? Omdat de trucker 500 meter verderop vindt dat de 2e rijstrook maar beter niet gebruikt moet worden op dat moment.

Ik ben zelfs een keer klem gereden door de trucker maffia. Eentje voor me op de linkerrijstrook, eentje naast me op de rechter. En dan net zo lang doorrijden totdat je al over het verdrijvingsvlak gaat. Vol op de rem moeten om vervolgens erachter in de voegen. En wanneer je dan alsnog inhaalt natuurlijk even een lichtsignaaltje. Want iemand die daar even inhaalt? Ze denken er niet aan. Ze zien liever dode baby’s en puppy’s, die truckers. Zo zijn ze.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *