DEZE WEEK BIJ DE MEDIAMARKT
Ik wil het vanavond nog eens met u hebben over reclame. Inmiddels staat mijn TV alweer even uit (na een zinderende aflevering van Lingo trouwens, wat een spanning!), dus heb ik er nu gelukkig even geen last van.
Reclame dus. Zoals heel veel mensen heb ik altijd het idee dat ik er erg ongevoelig voor ben. Ten eerste let ik nooit op. Meestal haal ik wat te drinken tussendoor of ga ik naar de WC. Of ik pak m’n tablet erbij en doe even een paar tekeningetjes in Draw Something tussendoor. Waar trouwens ook weer reclame in zit, maar daar kan ik er echt niet één van opnoemen. Dus zo effectief zijn ze niet lijkt mij dan. Toch houden de reclame makers stug vol dat ze ons eenvoudige burgers als marionetten kunnen sturen in de richting van de producten die ze aanprijzen. Ik begin daar steeds meer mijn twijfels bij te krijgen. 3 voorbeelden:
Er schijnt een nieuw drankje te zijn, wat bijzonder goed voor je is. Oggu heet het spul. Er zitten volgens het meisje van de reclame geen ingrediënten in die je niet uit kunt spreken. Gelukkig hebben ze ter compensatie een naam gekozen die zelf al klinkt als een braakneiging. De slogan van dat spul is “100% natuurlijk, dus gezonder”. Huh? Dus alles wat 100% natuurlijk is, is per definitie gezond? Ik kan anders heel wat 100% natuurlijk dingen noemen die helemaal niet zo gezond zijn hoor. Glaasje zwavelzuur. Shotje slangengif. Likje van zo’n felgroen kikkertje. 100% natuurlijk. Lekker gezond en goed voor je? Mwa…
Dan hebben we de wasmiddelen. Ook altijd een heerlijke bron van ergernis. Iedere versie wast natuurlijk beter, witter en schoner dan ooit, dat is inmiddels gesneden koek. En daarom komt Ariel nu met de Excel tabs. Want wist u dames en heren, dat bij dosering via uw wasmiddellaatje er tot wel 25% van uw wasmiddel verloren kan gaan!? Jazeker! Het lost gewoon op waar je bij staat!
Beste mensen van Ariel. In mijn wasmachine wacht het wasmiddel rustig in het laatje totdat de machine besluit dat het nodig is. Daarna wordt het met water uit het laatje gespoeld, de machine in. Daar waar de was is. Waar in dat proces moet er in hemelsnaam 25% van het spul kwijt raken? Of tapt die dekselse Miele stiekem 25% wasmiddel af om het vervolgens rechtstreeks in de afvoer te dumpen? Niet te vertrouwen die Duitsers…
En als ultieme afsluiter de Mediamarkt. Het mag geen verassing meer zijn, volgens mij wekken die reclames bij vrijwel iedereen acute stress verschijnselen op. Ik durf zelfs zo ver te gaan dat ik wil beweren dat er dit jaar al verschillende bejaarden overleden zijn aan een Mediamarkt reclame. WANT DIE KNALLEN ER NOGAL UIT. Het volume van je TV lijkt onvrijwillig ineens 2x zo hard te staan. Is de gemiddelde bewoner van een verzorgingstehuis zich dan nog niet doodgeschrokken, dan zorgen de stroboscopische effecten er wel voor dat ze binnen no time schuimbekkend voor de buis liggen. Ik zeg het u: die Mediamarkt reclames zijn levensgevaarlijk!
Aan de reclamemakers: ik ga nooit geen Oggu kopen. Die Ariel Excel tabs kunnen me gestolen worden en mijn volgende TV koop ik uit principe niet bij de Mediamarkt. GOEDE KOPEN KOPEN KOOPAVOND!
Leave a Comment