Back to the Past is sponsored by KPN
Sommige bedrijven hebben duidelijk moeite om mee te gaan in het jaar 2011. Vind ik op zich helemaal niet raar. Sommige ontwikkelingen gaan nu eenmaal heel erg hard en het is voor een nieuw bedrijf natuurlijk veel makkelijker om alles op te pakken dan het is voor bedrijven die tientallen jaren bestaan. Het is wel aardig om in de gaten te houden hoe bedrijven met de vooruitgang om gaan. Zo doen sommige bedrijven simpelweg weinig tot niks. Op zich niks mis mee wanneer je daar doelbewust voor kiest. Misschien is “het nieuwe werken” niet van toepassing (best lastig voor een smid of timmerman) en zie je niets in Twitter of Facebook. Andere bedrijven zitten er juist volop in. De website wordt vervangen door een Facebook pagina, support gaat via Twitter of een VOIP sessie, brieven verlaten het pand niet meer.
Maar het wordt pas interessant als je van die bedrijven hebt die niet weten wat ze er nu eigenlijk mee aan moeten. Aarzelend wordt een Twitter account aangemaakt waarop 2 of 3 tweets worden geplaatst. Daarna blijft het al lang stil, of komen er berichtjes die bedrijfsmatig helemaal niet relevant zijn. Maar ja, we zitten op Twitter want ‘we moeten wel mee he!?’. Het ontbreekt aan visie en een blik in de toekomst. “We doen maar wat” is meestal pijnlijk van toepassing.
Ok, to the point. Lees dit: http://www.nu.nl/internet/2498071/kpn-gaat-mobiele-diensten-blokkeren.html. Ik wist werkelijk waar echt niet wat ik las. Kort samengevat: KPN is een beetje geschrokken van de cijfertjes. Want mensen maken steeds meer gebruik van het Internet op hun mobiel (schokkend!) en daardoor wordt er minder gebeld en gesmst. Komt door apps als WhatsApp en Skype, u kent ze wellicht wel. KPN verdient dus niet zoveel centjes als ze gehoopt hadden en dat is natuurlijk niet zo mooi. Het antwoord van KPN is bijzonder rechtlijnig: u moet maar gaan betalen, anders geen WhatsApp of Skype meer. Als u stiekem gaat lopen bellen via uw onbeperkte Internet abonnement, dan zullen we daar eens snel een stokje voor steken; vlegels!
Ik kan echt ab-so-luut niet beredeneren waarom KPN in hemelsnaam zo’n maatregel neemt. Goed, het zal op korte termijn de inkomsten vast wel ietsjes verhogen, maar ik zie de KPN klanten nu al wegrennen richting andere providers; en terecht. KPN had bij mij toch al een beetje een oudbollig imago en dit bevestigd dat alleen maar. Dan hebben ze nog Hi voor de jongere generatie, maar da’s typisch zo’n SIM kaartje wat een 14 jarig dochtertje van haar vader krijgt. Haar vader, die al jarenlang hartstikke tevreden is over de dienstverlening van KPN en die zelf helemaal geen Internet op zijn telefoon nodig heeft. Precies; zo’n oudbollig typ dus.
Goed, om terug te komen op de constatering waar ik mee begon: KPN is een goed voorbeeld van zo’n bedrijf wat niet lekker met de tijd mee komt. Angstvallig wordt er in de reclame’s nog steeds geschermd met het feit dat je met zo’n dongletje toch zo lekker mobiel en bereikbaar bent. Joehoe mannen, is misschien wel een beetje 2001 inmiddels hoor!? En in plaats van een gedegen actieplan “Het Nieuwe Bellen” schrikt KPN ineens wakker van een rood KPI icoontje en gooit meteen vol de rem erop. Ik zal de heren van KPN het vast even mededelen: dat GSM bellen van jullie, dat bestaat over een jaar of 10 misschien wel helemaal niet meer! Iedereen is het erover eens dat in de toekomst alles via ‘t Internet zal lopen; zoals je dus nu al kunt Skypen en WhatsAppen. Dat weet misschien nog niet iedereen, maar echt nieuws is het niet hoor. Echt niet.
Mannen bij KPN: doe eens wakker worden. Het is 2011 en je moet moeite doen voor je centjes. Schrikken hè!? Ik zou zeggen: gooi weer eens wat topmannen overboord en vervang ze door mensen met visie en enthousiasme. Mensen die weten wat er speelt en waar de gemiddelde Nederlander behoefte aan heeft. En draai dan meteen dit besluit terug, voor uw eigen bestwil. Voor advies of commentaar kunt u me altijd WhatsAppen of Skypen.
Leave a Comment