Google 0wnt graag uw leven
De afgelopen weken ging er een hoop nieuws de ronde over de nieuwe dienst van Google: Google+. Een social media platform wat zich positioneert op gelijke hoogte (en dus als concurrent van) Facebook. Uiteraard wil Google u graag vertellen waarom Google+ beter is dan Facebook en hebben ze via hun aanhangers meteen een enorme schare fans. Google heeft een aantal features die beter zouden moeten zijn dan hun Facebook tegenhangers. Ik heb geen Google+ account en kan daar dus niet over oordelen, wel ben ik ervan overtuigd dat ook Google+ niet “even” de wereld zal veroveren; Facebook heeft immers al immens veel leden en je moet een groot deel daarvan over zien te krijgen voordat de rest dat ook gaat.
Maar daar wilde ik het nu eens even niet over hebben: meningen en reviews over de nieuwe Google dienst zijn er inmiddels genoeg. Waar ik het over wil hebben is de manier waarop Google al deze zaken integreert. Door een aantal overnames bezit Google inmiddels een groot aantal diensten op Internet, eigenlijk hebben ze overal wel iets voor. Om een aantal voorbeelden te geven: zoeken doe je met Google, je foto’s sla je op in Picasa en video’s kijk je uiteraard op Youtube. Je leest je mail in Gmail en slaat je documenten online op bij Google Docs. En zo kun je nu dus socializen op Google+ en shop je straks overal via Google Shopping. Navigeren in de auto doen we met Maps en wil je ´s avonds weten welke sterren er aan de hemel staan, dan gebruik je toch gewoon Google Sky? You name it: Google’s got it.
Op zich nog niets mee, want uiteraard probeer je je gebruikers bij je te houden door steeds te innoveren en mooie nieuwe technologie aan te bieden. Daarbij is veel van die technologie nog steeds gratis en positioneert Google zich als een leuk, vriendelijk en groen bedrijf. Maar dat is ook precies de redenen waarom ik Google soms een beetje eng vind. Stiekem beheert Google van een heleboel mensen hun leven. Als een beheerder bij Google besluit om jouw profiel te wissen, wist hij daarmee met gemak je hele leven uit; zeker wanneer je echt alles in bovenstaande diensten hebt opgeslagen. Je mail, je foto’s, je filmpjes, je documenten en al je sociale activiteiten: ploef. Weg. Ik blogde ook al eerder over de mogelijkheden die Google heeft om jou ongemerkt te beinvloeden; door het presenteren van de juiste reclames of berichtjes kan Google redelijk eenvoudig je mening beinvloeden. Een leuk idee op dat vlak is Truman: een televisieformat geinspireerd op de film “The Truman Show” (kijk zelf maar).
De vraag is: mag een bedrijf ongestraft zoveel macht hebben en in hoeverre kunnen we dit nog eerlijke concurrentie noemen? We blikken even terug op het jaar 2010; het jaar waarin Microsoft het browser keuzescherm introduceert. Niet uit vrije wil, maar onder druk van de Europese Commissie. Het integreren van Internet Explorer in Windows zou oneerlijke concurrentie zijn ten opzichte van andere browsers zoals Firefox en (jawel) Google Chrome. Da’s apart. Microsoft mag dus hun eigen product niet ongevraagd in Windows meeleveren, maar moet per se alternatieven aanbieden van andere aanbieders. En waar valt mijn oog op wanneer ik sinds kort in Google zoek? Achter ieder zoekresultaat staat ineens een “+1” icoon, de tegenhanger van de “like!” van Facebook. Heb ik niet om gevraagd en ik heb ook zeker niet de aanbieding gekregen om daar een “Like!” button neer te zetten (had Facebook vast niet erg gevonden). Bovenin beeld prijkt tegenwoordig een balk met links naar Gmail, Shopping en een aantal andere diensten. Langzaamaan integreert Google een eind weg en krijgt de concurrentie het op deze manier wel erg moeilijk. De simpele gebruiker heeft binnen een paar klikken alle diensten te pakken die ze nodig hebben en zal daarbij niet eens doorhebben dat er ook nog goede alternatieven zijn.
Daarom ben ik benieuwd in hoeverre de EU hier ook een stokje voor gaat steken. Of mag Google, omdat het geen lokale software is (en daar snapt de politiek op het moment nog weinig van) haar gang gaan en uw leven geheel overnemen? Ik blijf het eng vinden.
Leave a Comment