Werken bij een groot bedrijf? Doen!
Nu ongeveer een half jaar geleden stopte ik met mijn baan bij mijn vorige werkgever. Na 5 jaar vond ik het tijd voor iets anders en ben ik op zoek gegaan naar de volgende stap in mijn carriere. Zoals je misschien weet, of anders kunt lezen op mijn site, werk ik tegenwoordig voor Atos (vroeger Atos Origin, die van het visje). En hoewel ik daar qua werkzaamheden ongeveer hetzelfde doe, is dit toch echt wel een andere baan. Van ongeveer 75 medewerkers naar 75.000 collega’s. Veel mensen vragen me: hoe is dat dan, werken bij zo’n groot bedrijf? Bij deze.
Vanaf het moment dat je naar je sollicitatie gaat is meteen wel duidelijk dat dit wel even iets anders is. In mijn geval mocht ik naar de HighTech campus in Eindhoven, wat sowieso al een toffe en inspirerende omgeving is. Er zitten daar veel tech bedrijven, namen waarvan je meteen denkt: “Hey! Ken ik!”. Een goed begin dus. De sollicitatie procedure was eigenlijk heel eenvoudig. Geen tests ofzo, gewoon twee gesprekjes en babbelen over je CV en ambities.
Eenmaal aangenomen begin je met (in mijn geval) 2 introductiedagen. De eerste dag krijg je, naast een stuk of 40 andere collega’s (wederom: in mijn geval, dat aantal schijnt te wisselen), meteen je toegangspas, laptop, SIM-kaart, VPN token, noem het maar op. De vrijdag ervoor had ik m’n pouleauto al voor de deur staan, werd bezorgd. Luxe! Tijdens de introductiedagen krijg je te horen hoe het bedrijf in elkaar zit, welke onderdelen er zijn en wat die doen. Ook wat er van je verwacht wordt; hoe je je uren inboekt, waar je e-learning modules kunt volgen, noem maar op. 2 Dagen volop informatie waarvan niet alles blijft hangen, maar het is een goed begin. En nog steeds kom ik soms collega’s tegen van “de intro”, lachen!
En dan aan de slag. De eerste dagen krijg je een buddy toegewezen die je wegwijs moet maken binnen het bedrijf. Daar kun je terecht met vragen, handig. Je gaat je Atos profiel maken zodat je aangeboden kunt worden aan klanten (afhankelijk van je functie natuurlijk). Even uitzoeken welke telefoon je wilt kopen van je budget in de phoneshop. Kortom: meteen onderweg. Netwerken is belangrijk, je collega’s wijzen je al snel op de koffieautomaat (hoewel ons nieuwe Enterprise Social Network deze snel moet gaan vervangen). Laat je zien en zorg dat mensen weten dat je openstaat voor opdrachten.
En dan het dagelijkse werken. Thuiswerken? Graag! De kantoorlocaties zijn beperkt, dus thuiswerken is geen vraag maar een must. Samenwerken doe je ook veel online. En soms face-to-face, bijvoorbeeld op ‘t Flight Forum in Eindhoven of in Utrecht. Dus ja, ik zit snel een uurtje in de auto om ergens te komen. Maar ook dat valt helemaal niet tegen. Gewoon op tijd weg (wel vroeg opstaan) maar vaak al voor 6 uur weer thuis. Dat lukte me bij mijn vorige baan nooit.
En er gebeurd echt vanalles! Zo hebben we een App Academy waar smartphone / tablet apps ontwikkelt worden. We hebben het Enterprise Social Network waar ik al over vertelde; een soort Facebook voor bedrijven. We hebben communities over allerlei onderwerpen waar je je voor kunt inschrijven. Die organiseren weer vaak (avond) sessies waar je veel van opsteekt. Weet je iets even niet zelf? Dan is de kans groot dat een collega je kan en wil helpen. En eigen initiatieven worden gewaardeerd! Dus ben ik nu community lead voor SharePoint, waardoor ik regelmatig online meetings heb met mensen uit Duitsland, Frankrijk en zelfs China. Boven het maaiveld uitsteken en opvallen in de menigte kan niet bij een groot bedrijf? Onzin. Tenminste, bij Atos dan.
Dus ja, ik zit wel op mijn plek! Mijn huidige opdracht loopt nog tot eind februari en dan gaan we weer kijken naar een nieuwe. En als het goed is ga ik nog ergens mijn best doen om de master opleiding voor SharePoint te volgen. Met misschien wel een tripje naar Redmond in het verschiet.
Werken bij een groot bedrijf? Doen!
Oh en ik moet er natuurlijk bij vermelden: als je interesse gewekt is, neem dan gerust contact op met me (jasper.siegmund@atos.net). Dan zorg ik dat je gegevens terecht komen bij recruitment. Of als je zelf contact opneemt, noem dan even mijn naam. Kan ik weer een leuk weekendje weg boeken 😉
Leave a Comment